Van Trondheim naar Eide, via Oppdal, Kristiansund en de Atlantic Veien

8 juli 2019 - Eide, Noorwegen

Zo mooi weer als het gister was, zo regende het weer vandaag, en de temperatuur zakte ook weer behoorlijk, naar 8 gr. Kachel in de auto maar weer aangezet. Vanwege die regen, dan zie je aan de kust ook niet veel,  gekozen  voor langere weg door de bergen. De E 6 was waarempel deels 4 baans, dat schoot op. Naar Oppdal en vandaar het dal in van Sundalsera, misschien zon? Nee dus.

Wel woest stromende watervalletjes, hoog en dun. Op naar een grote waterval, maar 6 km, uitermate mooi, smal weggetje. Toen ik er kwam moest ik een half uur lopen, dacht ik niet! Moest nog te ver rijden. Retour en nog wat foto’s van schuren met torentje met bel ivm brand, maar ook luiden voor etenstijd. En weer wat andere kerken.

in Kristiansund gekeken naar restaurant, zag niets aardigs en op weg naar Atlantic Veien, dat is een weg van 8 km over diverse eilanden verbonden door 8 bruggen. Beroemde mooie weg. Deze route doe ik morgen nog een keer Met zon!

bij de boerderij gekomen bleek de Lavvo, dat is een “tent” van de Samen, net als een Tipi bij de Indianen, een heel gewone 1 stoks tent te zijn, wel op vlonder, maar alles is zeiknat, en meteen begon de boerin te zeggen dat ze ook nog wel een kamer had,binnen, ze zag aan mijn gezicht en wat ik zei dat deze tent mij niet beviel. Ze was “vergeten” op AB&B foto’s van de buitenzijde te zetten. Ja zo kan ik de boel ook flessen. Maar nu heb ik een flinke kamer, maar Met een doodeng bijna rechte trap. Achterwaarts eraf.

1. Marjolein Groot:
    8 juli 2019
    A.u.b. Voorzichtig Loes met zo’n enge trap, we kunnen je nog lang niet missen!!! We genieten volop van je verhalen en foto’s.
  2. Hanneke:
    9 juli 2019
    Loes, ik verval in herhaling, maar het blijven prachtige foto's, zowel kerk etc. en de natuur.
    Wat blijft het koud; dat kan je je hier echt bijna niet voorstellen. Maar, wel schitterend allemaal! Wat een nep, die natte tent; dacht ze echt dat je daar in moest logeren?
    Doe wel voorzichtig met de trap, maar de rest ziet er wel erg leuk uit.
    Veel plezier met de mooie weg; vandaag in de zon.
  3. Willemien:
    9 juli 2019
    Het was me wel weer een avontuur . Naast de prachtige foto' s met name ook deze van de zalm ( erg kleurrijk ) en mooi gefotografeerd.
    Wat een grote thuliet ! Heel bijzonder!
    En dan nog de levens gevaarlijke trap. Wie bedenkt zoiets ? Dit zou niet moeten mogen , je kan je nergens goed aan vast houden. Beter veel lopen op de boot!
    Vandaag zal je wel weer een nieuw avontuur tegemoet gaan . Ik hoop alleen voor jou met wat aangenamer weer. In het zuiden schijnen de temperaturen wat beter te zijn.
    Tot de volgende keer maar weer Loes.
  4. Ina Panman:
    9 juli 2019
    Loes wat een prachtige foto's steeds, Noorwegen toch wel erg mooi ondanks het weer, kerken sober en sfeervol. Kan ik een stukje thuliet reserveren? Nog steeds van plan om een slijpcursus te volgen en cabochon geslepen is het beeldschoon! Goede reis verder en hopelijk een beetje zon!
  5. Mieke:
    9 juli 2019
    Wat heerlijk! Weer verslag van Loes.... goed dat je die tent weigerde. Je zou er nog wat aan overhouden.
    Ik hoop dat de prachtige weg vandaag in de zon ligt.
    Alles wordt direct "vriendelijker".
    Ruik je al stal Loes? Of blijf je voorlopig een nomade in Scandinavië?