2 aventuren op 1 dag is zelfs voor mij heel veel en 1 mazzel!

8 juli 2021 - Visby, Zweden

Vandaag stond op mijn programma rustig naar de Ferry in Nynashamm rijden, om morgenmiddag naar Gotland te varen. En ertussendoor had ik via de FB Scandinavië groep een leuke plek gevonden: Bastnas, een autokerkhof in het bos, waar alle auto’s overwoekerd en doorgroeid zijn, lag redelijk op de route. Tante Truus, mijn telefoon, leidt mij meestal netjes. Maar als het niet naar zin is van tante Truus krijg ik een wat dreigende man die zegt: ga naar de route!  Nu was Truus duidelijk. Ik moest een bospad in, hoog gras middenin en steentjes en later keien aan zijkant, soort rivierbeddingen en stijl naar beneden. Was er niet blij mee, maar keren: No way! Niet mogelijk. Na 1,5 km een iets beter pad, gravel, en daar was ik al geweest, dus had al een rondje gereden om Bastnas heen. Toen weer een bospaadje in, maar een kort stukje    En kom ik in een mineralen groeve terecht van een Ekomuseum, waar mineralogen vanuit de hele wereld heen komen voor de zeldzame aarde mineralen. Nou verrassing! Er is nog een ander plaats die Bastnas heet.

Maar voordat ik naar Bastnas ging had ik ineens een wegwijzer gezien naar de op de lijst van Unesco staande oude ijzerfabriek en dat was maar 26 km omrijden. Viel tegen omdat er alleen een rondleiding in Zweeds gegeven werdt, ben even met zo,n groepje meegelopen en kon daardoor de oude hoogoven in. Wel interessant.

Nu was het 1 uur en nog maar 2 uur rijden naar Nynashamm. Ik had gisteravond alle timetables van de verschillende maatschappijen bestudeerd en dacht ineens: er is een maatschappij die om 4 uur een overtocht heeft, ja die kan ik misschien ook nemen ipv vrijdag 13.45 of 5.45 in de nacht. Nu maar een beetje opschieten, wat vaker inhalen. Totdat er een grote file kwam 20 km voor de boot, ongeluk, omrijden, en dan merk je wie de boot nog wil halen. Eindelijk bij de boot om 16,20 u en zie dat er een afvaart is om 16.45. Ik blij het jakkeren was niet voor niets. Bij het loket: wat is uw boekingsnummer? Ik dacht kleine Oversteek, je koopt je ticket direct daar, maar nee, moest terugrijden, langs alle kassa’s en naar boekingskantoor. Ze vroeg ook nog wilt u deze boot halen en ik zei ja! Nou misschien wel vol. Groot parkeerterrein al behoorlijk vol. Bij het kantoor heb ik mijn auto half op de stoep gezet van de bus/taxi parkeerplaats, knipperlichten aan en de hal door snellopen, omhoog en nog verder. En daar waren de kassa’s. Ik stond knap te hijgen. Ik gevraagd om enkele reis+ auto, vraagt ze paspoort en ja die zat in mijn tas in de auto😬😬🥶. Ze was uitermate vriendelijk en vroeg of ik nog met deze boot mee wilde: en weer jaaa! Toen heeft ze me geholpen zonder paspoort en moest alleen mijn naam, geboortedatum opgeven. Ik terug naar auto, geen problemen en omgedraaid op de weg waar het uiteraard niet mocht en terug in de rij met de laatste auto’s. En een mazzel!!! Zit nu aan boord en heb al geluncht/ avondeten op. Nu nog een camping zoeken, maar het is lang licht😁😁😁

1. Caroline Bink:
    8 juli 2021
    Ja Loes soms ligt je geluk in het leven op het nippertje.
    Blij voor je dat je toch kon genieten van een lekker hapje.
    Goed uitrusten en op naar het volgende avontuur!
    Doe voorzichtig en heb het goed.
  2. 8 juli 2021
    Wat een verhaal Loes. Na alle strubbelingen toch weer je doel bereikt en na veel gedoe toch nog op de boot! Nog mooie dagen.
  3. Elske:
    8 juli 2021
    Wàt een avonturen! En hoe is het met de bloeddruk?
    Maar never a dull moment! En op de boot ben je weer even “ veilig”, en dan lekker relaxed eten! Hoop, dat de rest soepeltjes verloopt, al wordt dat voor jou misschien “ saai” ? 👍🥂🦞💕
  4. Marjolein Groot:
    9 juli 2021
    Maar goed dat je vroeger geen ambtenaar was, anders stortte je nog in! Die mineralen geweldig zeker? Fijne tocht verder en pas op jezelf.
  5. Loes:
    9 juli 2021
    Die mineralen zijn vast interessant, maar ik zag alleen afvalhopen
  6. Willemien:
    Hallo loes ,
    Dat was me het dagje wel weer . Van autokerkhof tot rennen voor een overtocht per boot .Rust je af en toe ook een beetje uit ? Je bent tenslotte ook nog op vakantie .
    Saai is het zeker niet . Je kan een reisboek gaan schrijven . Genoeg te vertellen !
    Op naar het volgende avontuur ! Geniet en wees voorzichtig !
    Prettige voortzetting 👍
  7. Ineke Bolger:
    9 juli 2021
    Goedemorgen Loes, wat een fantastisch verhaal weer. En wat is het heerlijk voor je dat er regelmatig meevallertje zijn. En dat heb je zeker nodig als je zo’n stoere vrouw bent om gewoon met durf door te gaan. Leuk dat je af en toe die meevallers hebt. In gedachten reis ik met je mee en hoop dat de komende dagen je ook ook weer heel veel
    Moois laten zien. En vooral zo nu en dan en reuze meevaller.

Weer heel veel succes!
  8. Michel:
    9 juli 2021
    Ik lees het alweer Loes: straks op Corsica en Sardinië ben jij mijn steun en toeverlaat bij de boot overtochten! Paspoorten niet meer nodig! :-)
    Goede vervolg gewenst!
  9. Boukje Abbink-Bruining:
    10 juli 2021
    Wanneer je echt iets wil...jou is het gelukt. Topper! Geniet lekker verder Loes.
  10. Wiggersb:
    12 juli 2021
    Nog vele mooie dagen wat maak jij veel mee! Leuke reisverhalen