Rendieren in alle soorten en maten en Samen

1 juli 2019 - Honningsvåg, Noorwegen

Alle rendieren in Noord-Noorwegen zijn van de Samen een van oorsprong Nomadisch volk, in de winter wonen ze in gewone huizen in Kautokeino, met al hun vee. In Mei trekken ze weg uit Kautokeino naar de kustgebieden waar al eerder de sneeuw weg is en daardoor meer te eten is voor de rendieren. Die zijn al zo verzwakt na de winter dat ze met marine boten overgezet worden naar het Noordkaap eiland. In de herfst als ze weer sterk zijn zwemmen ze de 6 km naar de vaste wal heel gemakkelijk.

De  Samen ,(die altijd in het verdommehoekje zaten, net zoals de indianen in Noord-Amerika) gaan zomers naar ,of hun zomer huizen ,of wonen tijdelijke  in een  Lavvo, een Tipi bij de .indianen

Ook de achtkantige hut , zoals ook de nog traditioneel levende indianen hem hebben staan bij de zomerhuizen

1. Janneke:
    1 juli 2019
    Dag Loes, lieve groetjes uit Bussum en heb je een gewei voor jezelf meegenomen? Volgens John Hartong geeft dat bescherming! Waar je nu bent vind ik fenomenaal. Dat doe je toch maar!!!! Powervrouw.
  2. Loes:
    1 juli 2019
    Ja ik heb 4 halve geweien is auto
  3. Marjolein Groot:
    2 juli 2019
    Wat een mooie reis maak je toch! Zo geweldig met die beesten die daar vrij rondlopen.
  4. Boukje Abbink-Bruining:
    Genieten.
  5. Willemien:
    Mooi hoor loes !
    Wij zien de herten en jij de rendieren. Deze laatste komen meestal bij ons in kerstfilms voor . Prachtig al deze beesten!