De kopermijn van Falun, “Stora Kopparberget”, en“ Falu Gruva” genaamd tegenwoordig.

6 juli 2021 - Falun, Zweden

In 1992 is de mijn gesloten en wordt het erts alleen nog gebruikt door de verffabriek, het Falu rood van veel huizen in Zweden en Noorwegen.

De mijn werd al beschreven in een aandeelsbewijs uit 1288 waarin beschreven staat dat de Koning en 8 Bisschoppen een aandeel hadden in de mijnbouw onderneming.

De koperproductie liep op tot 3000 ton per jaar in 1650 en dat was 2/3 deel van het koperverbruik van Europa.

maar niet alleen koper werd er gewonnen, want in 1881 werd er goud gevonden en daarna zilver en was de mijn weer winstgevend. In totaal is er 5 ton goud en 380 ton zilver uit de mijn gehaald. Maar daarnaast is er nog 500000 ton zink en 160000 ton lood door de eeuwen heen gedolven.

Deze mijn heeft Zweden op de kaart gezet.

1. Marjolein Groot:
    7 juli 2021
    Verdraaide interessant!
  2. Wiggersb:
    7 juli 2021
    Ben je de mijn ingeweest en heb je leuke stukjes kunnen kopen ?
  3. Wil.uit N'sluis:
    9 juli 2021
    Wat zitten er toch allemaal voor een kostbaarheden in de grond die er zo op een of andere manier uit kan worden gehaald en dan met verwerken ervan dat te gebruiken is. Allemaal ontdekkingen van vroeger en waar wij ook nog van kunnen profiteren.
    Loes , geniet van je reis, want ik geniet van je verhaal en foto's.
  4. Ineke Bolger:
    9 juli 2021
    Ooh wat klinkt dit weer mooi en positief. Bijzonder om zo’n mijn te kunnen bezichtigen. En wat een prachtige foto’s.