De 1e IJsland dag: fantastisch landschap

17 juli 2020 - Myvatn, IJsland

Door de lange zeedeining lag je iets te schommelen in bed, lopen was als dronkemannetje, gelukkig wel goed geslapen, maar wat kort. Moest op tijd de hut uit voor de schoonmaak. Genoeg tijd om de aankomst op IJsland te zien, een lange fjord. Nog veel sneeuw op de bergen, dus veel watervallen. Daarna lang wachten tot alle auto’s weggereden waren, ik stond op tussendek, en toen kon ons dek zakken. Was een van de laatsten van boord, dus snap je de lange wachttijd voor de douane. 800 auto’s en 1500 passagiers.

gelukkig mocht ik doorrijden bij de douane, je mag maar weinig op IJsland meenemen, bv 3 kg etenswaren, en daar zit je zak dropjes bij in enz. En drank is natuurlijk ook een punt. De hele groep is er goed doorgekomen.

de dag begon met 26 km de bergen door en dat was in 1 woord fantastisch. Je rijd over een soort dijkweg met af en toe een paadje wat het talud af gaat, maar helaas nooit op de plekjes met blauw ijs, zo mooi als de zon erop staat. Dus zelfs ik kan hier niet stoppen. Even boodschappen gedaan in Egilstadir en verder over een kale hoogvlakte. Geen boom te zien alleen alle kleuren mossen.

afslag naar hele grote watervallen, de Dettifoss en Selfoss. 22 km en weer terug. Er liep een ruig rotsig pad naar de waterval, 1 km hoog laag, ja als je net 22 km rijd ga je niet terug, dus met stok rustig aan er heen, voor mij een super prestatie, maar oh wat was ik blij dat ik het gefixt heb! Zo MOOI!
terug de berg op was nog ff erger, maar blij.

Helaas kregen we toen forse buien. Vlak voor het meer van Myvatn ligt een groot geothermisch solfatoren veld met overal stoom uit de bergen, en dat wordt met regen nog meer stoom, fantastisch gezicht. Er toch maar doorheen gelopen en daarna over kleine weggetjesgereden en de camping gevonden. Prachtige vermoeiende dag. Even een pizza gegeten en voor 10 uur lag ik al te slapen tot 7 uur vanochtend. Luie dag vandaag.

1. Boukje Abbink-Bruining:
    Wow gaaf Louise
  2. Marjolein Groot:
    17 juli 2020
    Hier komt de stoom als je niet oplet uit je oren!
  3. John & Fong:
    17 juli 2020
    Heel mooi Loes. Ik zag op het journaal gisteren dat er slecht weer kwam voor je. Ik hoop dat het snel beter wordt. Ik mis wel de garnalencocktail bij de foto's!
  4. Loes:
    17 juli 2020
    Moet het woord garnaal niet horen en zien, heb er nog last van🦐🥴😬
  5. Nienke Hoefkens:
    17 juli 2020
    Dag Loes! Ik geniet alweer van de mooie reis die je gaat maken😊 Veilige en goede reis gewenst en we leven graag met je mee, Groet Nienke.
  6. 17 juli 2020
    Loes wat had je weer een mooie dag. Jouw rode autootje brengt jou toch maar op de mooiste plekken!!
  7. Willemien:
    Hi Loes,
    Dat was me het dagje wel . Wat indrukken allemaal ! Een hele uitdaging om het rotspad te beklimmen . Knap hoor ! Ik had het gedurfd . Maar ja jij had het uitzicht wel !
    Op naar het volgend avontuur . Doe wel voorzichtig . Het lijkt mij erg glibberig. Een mooie beleving is het wel !